Selepas 7 Tahun Kahwin, Ini Yang Aku Perasan Tentang Perempuan

0
2838

Setelah 7 tahun kahwin dan ada anak 2 orang, ini yang aku perasan. Perempuan ni emosi dan mindset dia lain, tak boleh banding dengan lelaki.

Kalau dia sibuk nak pergi kerja, dia akan fikir anak dan suami dulu,
Kalau dia sibuk dengan nak masak, dia akan fikir anak dulu,
Kalau dia sibuk nak makan, dia akan fikir anak dan suami dulu,
Kalau dia sakit pun, dia akan fikir anak dulu.

Belum cerita bab berkemas, nak balik kampung ke bercuti ke , dia juga yang akan sibuk mengemas dari awal. Dah siap kemas baju anak-anak, baju suami, barulah dia akan kemas baju dia.

“Bang, ni ubat gigi. Sini pula minyak rambut dan sikat. Kat sini deodorant. Boxer sini 3 pasang. Sepit kuku kat sini. Ni sabun mandi. Bla… Bla… Bla…”

Fuh, sampai sepit kuku dia ready kan. Punyalah teliti.

Biasanya, aku kalau mengemas simpan kain baju sahaja. Bila kuku panjang, minta saja dengan puan isteri. Dia hulur. Bila telinga bertaik, cakap saja. Dia bagi cotton bud.

Rupanya selama ini semua kelengkapan dari sekecil-kecil benda hingga paling besar memang dia dah fikirkan. Ubat demam pun dia prepare tau!

Kadangkala, pengorbanan seperti ini kita tidak perasan. Kita selalu sindir dia mengemas lama, simpan barang macam nak pindah rumah dan sebagainya.

Padahal dia fikirkan banyak benda. Untuk keselesaan kita dan keluarga juga.

Tapi bila perempuan yg kena fikir itu ini, kena fikir suami, kena fikir anak, kena fikir kerja pula. Maka sampai satu tahap dia boleh terkhilaf.

Sebab tu sebagai lelaki, aku terasa. Bukan tak mahu tolong, tapi kadang-kadang tu aku rasa macam sensitiviti orang lelaki memang tak sama dengan orang perempuan. Yang kita rasa biasa-biasa tu sebenarnya tak biasa.

Satu hari tu, aku dok fikir. Apa benda yang aku boleh buat untuk ringankan beban kerja isteri aku. Nak bagi dia rehat pulak. Biarlah si ibu rehat pulak. Sebab perempuan ni dia walau penat dia tetap akan buat kerja walau mulut dia bising bebel sini sana. Satu rumah aku pusing nak cari idea.

Akhirnya aku buat keputusan untuk beli penapis air Coway. Selama ni aku ingat simple je bab urusan air ni. Rupanya panjang cerita dia.

Dengan nak masak air, tunggu air dah tak panas baru masuk dalam botol. Kalau nak sejuk, simpan dalam peti ais, kalau nak air masak letak kat luar. Belum cerita botol-botol kosong lagi, tak ada orang nak isi. Tau minum je. Eh terasa sendiri pulak. Nak kemas lagi botol-botol tu lagi. Fuh, serabut yakmat.

Tapi lepas beli Coway Villaem ni, dah tak payah semua tu.

Dah la dia ada 4 suhu – sejuk, panas, suam dan suhu bilik.
Tapayah susah-susah dah nak masak air la apa bagai.

Tangki dia bapak besar.
Memang cukup untuk satu family and jirang tetangga.

Dapur pun lagi kemas. Kemas sikit-sikit pun nampak cantik dah.
Dan-dan je nampak minimalis.

Investment pun RM4.10 sehari je.
Servis, maintenance, spare part, semua tanggung beres.

Yang paling penting, isteri aku suka gila. Jadi, kalau korang pun mahu gembirakan isteri, ringankan beban mereka, tanpa korang sendiri pun rasa beban, memang berbaloi gila invest kat penapis Coway Villaem ni.

Terus Whatsapp sekarang – 016-231 3029

Terus Whatsapp sekarang – 016-231 3029

Terus Whatsapp sekarang – 016-231 3029

Atau klik gambar dibawah untuk Whatsapp

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here